13 września 2017 2 min to read

Podstawowy element ciężarówki – koła

Category : Bezpieczeństwo, Części zamienne

Podstawowym elementem w pojazdach ciężarowych są oczywiście koła. Standardem jest zastosowanie dwóch osi, gdzie oś tylna wyposażona jest w koła bliźniacze. Jest ona mocowana do ramy pojazdu za pomocą resorów piórowych, wahaczy lub miechów pneumatycznych.

Niektóre pojazdy ciężarowe wyposażone są także w trzecią oś, umiejscawianą najczęściej za osią napędową. Jest to tak zwana oś wleczona, która może być podnoszona podczas jazdy bez załadowanego ładunku. Jest to oś skrętna, czyli pozwala na zmniejszenie promienia skrętu pojazdu, a także na redukcję zużycia opon. Do dyspozycji pozostają także ciężarówki czteroosiowe.

Można wyróżnić różne rodzaju napędu na poszczególne osie. W ciężarówkach dwuosiowych możliwy jest napęd tylko tylnej osi 4×2 lub napęd obu osi 4×4, w pojazdach trzyosiowych możliwy jest napęd tylko jednej z tylnych osi 6×2, napęd obu tylnych osi 6×4 lub napęd wszystkich osi 6×6, zaś w ciężarówkach czteroosiowych możliwy jest napęd tylko jednej z tylnych osi 8×2, obu tylnych osi 8×4, trzech osi 8×6 lub wszystkich osi 8×8. Układy rozdziału napędu w pojazdach trzy- lub czteroosiowych o co najmniej dwóch osiach napędzanych dzieli się na równoległe i szeregowe.

Mówiąc o układzie jezdnym w ciężarówkach trzeba wspomnieć również o łożyskach tocznych znajdujących się w kołach. Są one ważnym elementem tego układu, z tego powodu, że wpływają na jego potencjalną awaryjność. Kluczowe jest, aby odpowiednio je eksploatować na bieżąco i właściwie konserwować.

Obecnie w ciężarówkach chętnie wykorzystywanym rozwiązaniem jest zawieszenie pneumatyczne. Jego zaletą jest przede wszystkim to, że jest tanie i bezproblemowe w serwisowaniu. Tego typu zawieszenie rzadziej ulega awariom, a kiedy już do nich dojdzie łatwiej można wymienić uszkodzone elementy.

Bardzo ważnym elementem kół są oczywiście opony. Obecnie ich produkcją zajmują się różni producenci, przywiązując uwagę zarówno do obowiązujących norm w tym zakresie, jak i nowoczesnych technologii, które umożliwiają produkowanie bardziej ekonomicznych i wydajnych opon.

Leave a comment